با پردیس کلینیک آشنا شوید

ترک ترامادول امروزه به یکی از دغدغه‌های بسیاری از جوانان تبدیل شده است. داروهایی مثل ترامادول برای مصارف درمانی و از سمت پزشک تجویز می‌شوند. اما در صورت عدم پیروی از برنامه تجویز شده، این ماده می‌تواند از لحاظ فیزیکی و روانی وابستگی ایجاد کند.
آمارهای اوردوز ترامادول نشان می‌دهد که اغلب افراد از دستور عمل پزشک پیروی نمی‌کنند. به شکلی که با سوء مصرف این ماده، صدمات غیرقابل جبرانی به خود وارد می‌کنند. ترک ترامادول امکان‌پذیر بوده و بهترین راه برای شروع ترک مواد مخدر دریافت مشاوره از متخصصین ترک است.

ترک اعتیاد بدون درد و خماری از خدمات ویژه ی کلینیک پردیس می باشد. به ما بپیوندید تا ترامادول را بدون درد و خماری ترک کنید.

ترامادول چیست؟

ترامادول دارویی آرام بخش محسوب می‌شود که در مواردی خاص برای التیام درد توسط پزشک تجویز می‌شود. این ماده، مسکنی با خواص مخدر است که برای کاهش و کنترل دردهای جسمانی بیماران، تجویز می‌شود. به دلیل احساس نشاط که مصرف ترامادول به فرد می‌دهد، جوانان زیادی به مصرف این ماده گرایش پیدا کرده‌اند.

ترامادول ضعیف‌تر از مورفین است و اغلب پزشکان ترامادول را بیشتر از دو هفته برای بیمار تجویز نمی‌کنند. ترامادول در دسته‌ی مواد اعتیادآور قرار می‌گیرد و اغلب به عنوان دارو برای ترک اعتیاد نیز مورد استفاده قرار داده می‌شود. اما در صورتی که به صورت خودسرانه و بدون تجویز متخصص ترک اعتیاد، ترامادول مصرف شود، وابستگی ایجاد می‌کند و به عنوان یک ماده مخدر، وسوسه مواد مخدر ایجاد می کند.

ترک ترامادول

برای ترک ترامادول روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی موثرترین آن‌ها پرداخته‌ایم. توجه داشته باشید که هر یک از این روش‌ها باید تحت نظر پزشک متخصص و در مرکز ترک اعتیاد صورت گیرند.

کاهش تدریجی مصرف

در این روش براساس برنامه‌ای مشخص، میزان مصرف ترامادول به صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند تا جایی که میزان مصرف به صفر برسد. کاهش تدریجی مصرف برای ترک ترامادول، نیازی به بستری در کلینیک‌های ترک اعتیاد ندارد. اما برای پیشگیری از بروز هر گونه عوارض، توصیه می‌شود بیمار دائما با پزشک در ارتباط باشد.

سم زدایی برای ترک ترامادول

سم زدایی در کلینیک‌های ترک اعتیاد و تحت نظر پزشک انجام می‌شود و هدف آن خارج کردن سموم از بدن فرد است. هدف از سم زدایی بدن، به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از این ماده مخدر است. با توجه به میزان و مدت مصرف و شرایط جسمی و روحی بیمار می‌توان روش‌های مختلف سم زدایی را به کار گرفت.

باید بدانید که سم زدایی برای ترک ترامادول با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه است. برای کنترل این علائم پزشک مصرف دوز مشخص و محدودی از داروهایی نظیر متادون یا بر پایه بوپرنورفین را برای بیمار تجویز می‌کند.

توجه داشته باشید که سم زدایی درمان قطعی ترک ترامادول نیست. بلکه اولین مرحله است و بعد از آن باید روان درمانی و درمان‌های روان شناختی انجام شود.

دارو درمانی برای ترک ترامادول

برای ترک ترامادول غالباً پزشکان از داروهای ضد اضطراب، داروهای آرام بخش، ضد التهاب و غیراستروئیدی استفاده می‌کنند. این داروها که عوارض جانبی ندارند، به ترک ترامادول کمک کرده و مانع از فعال شدن گیرنده‌های اپیوئیدی مغز می‌شوند. در صورتی که تحمل علائم ترک ترامادول برای بیمار سخت باشد، پزشک ممکن است برای مدیریت شرایط داروهای زیر را تجویز کند:

1. متوکلوپرامید برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ
  2. لوپرامید برای رفع اسهال
  3. ایبوپروفن یا استامینوفن برای التیام دردهای عضلانی
  4. کلونیدین برای کاهش اضطراب و تعریق
  5. والیوم برای درمان اضطراب و بی ‌خوابی
  6. بوپرنورفین برای تسکین علائم ترک
  7. ساب اکسون برای از بین بردن اثرات سرخوشی ترامادول

روان درمانی در ترک ترامادول

بسیاری معتقدند که اعتیاد به ترامادول ریشه در عوامل روانشناختی دارد و به همین خاطر روان درمانی را برای ترک ترامادول مناسب می‌دانند.

بعد از مراحل سم زدایی و ترک وابستگی جسمانی به ترامادول، روان درمانی نقش بسیار مهمی در تثبیت درمان دارد. روان درمانی باید توسط روان پزشک یا روانشناس صورت بگیرد. جلسات روان درمانی در مراکز ترک اعتیاد به صورت فردی و گروهی برگزار می‌شود. در این جلسات روش‌های درمانی متفاوت و متنوعی بر اساس شرایط هر بیمار انتخاب شده و به کار گرفته می‌شود.

در روند ترک ترامادول، نقش خانواده و حمایت‌های آن‌ها نباید نادیده گرفته شود. به همین خاطر، اعضای خانواده نیز باید در روند درمان حضور داشته و در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

• احساس اضطراب
  • مردمک‌های گشاد
  • سر درد
  • بدن درد
  • بی خوابی
  • زودرنجی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • آبریزش بینی
  • درد شکم یا اسهال
  • رعشه

اگر در هنگام ترک ترامادول، هر یک از علائم گفته شده را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین مصرف برخی داروهای دیگر در دوره ترک ترامادول ممکن است خطر بروز مشکلات تنفسی را افزایش دهد. در صورت مصرف یا تصمیم به مصرف هر گونه دارویی حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان بستری و سرپایی اعتیاد به ترامادول

ترک ترامادول می‌تواند به صورت درمان‌های بستری و سرپایی صورت بگیرد. هر دو نوع درمان جلسات مشاوره گروهی یا انفرادی را ارائه می‌دهند. اما در نوع درمان بستری، بیمار در مرکز تحت نظارت شبانه روزی کادر پزشکی نگهداری می‌شود و این نوع درمان موثرتر است.

ترک ترامادول به صورت سرپایی بهترین گزینه برای بیمارانی است که در خانه محیطی آرام حاکم است. همچنین از شبکه‌های حمایتی قوی برخوردارند و یا نمی‌توانند برای مدت طولانی شغل و یا خانه خود را ترک کنند. درمان سرپایی به بیمار این امکان را می‌دهد تا خدمات بازپروری را دریافت کند، در حالی که مشغول به زندگی عادی خود است.

ترک ترامادول چقدر طول می‌کشد؟

اگر فرد در مرکز ترک اعتیاد بستری شود، دوره‌های درمان 10 الی 14 روزه است. اگر چه طول مدت درمان می‌تواند با توجه به شرایط هر بیمار تا 20 روز هم طول بکشد. توجه داشته باشید که دوره‌های درمان طولانی، موثرترین درمان برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد به ترامادول هستند.

چگونه اعتیاد به ترامادول در زنان باردار مدیریت می‌شود؟

اگر به ترامادول اعتیاد دارید و در این شرایط باردارید و یا می‌خواهید باردار شوید، برای ترک ترامادول به روان پزشک مراجعه کنید. اگر ترامادول را به طور مرتب در دوران بارداری مصرف کنید، ممکن است نوزاد شما بعد از تولد اعتیاد داشته باشد.

ترامادول در زنان باردار

مصرف ترامادول در اوایل بارداری باعث بروز نواقص قلب عروقی می‌شود. این دارو از جفت رد شده و موجب فرو رفتگی مجرای تنفسی و بروز عوارض روان شناختی فیزیولوژیکی در نوزاد خواهد شد. ترامادول می‌تواند انقباضات رحمی را کاهش دهد و زمان زایمان را طولانی کند.

تشخیص افراد ترامادولی چگونه است؟

ترامادول به عنوان نوعی از اعتیاد خاموش شناخته شده است و دارای عوارض جسمی و روحی متعددی است. مصرف ترامادول در روزهای ابتدایی مصرف هیچ نشانه‌ای ندارد. اما به مرور و با ادامه مصرف، عوارض و نشانه‌های جسمی و روحی در فرد مصرف کننده مشخص می‌شود. عوارض مصرف ترامادول شبیه به عوارض مصرف مرفین بوده و در نتیجه تشخیص افراد ترامادولی ممکن است. البته تشخیص قطعی اعتیاد به این ماده مخدر، تنها با انجام آزمایشات در مراکز ترک اعتیاد مشخص می‌شود.

تشخیص افراد ترامادولی

نشانه‌های ظاهری و جسمی و فیزیکی استفاده از ترامادول کدامند؟

با مصرف ترامادول اثراتی فیزیکی، ظاهری و جسمی مختلفی در فرد مصرف کننده ظاهر می‌شود. از جمله نشانه‌ها و علائم اعتیاد به ترامادول می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

• قرمزی چشم ها
  • کم شدن فعالیت‌های بدنی
  • عدم تعادل در حرکت
  • حواس پرتی
  • اختلال در خواب
  • تغییر ناگهانی اخلاق
  • بی قراری و پرخاشگری
  • خستگی و انزوا طلبی
  • نگاه‌های خیره و مات به مدت طولانی
  • کاهش اعتماد به نفس

بهترین روش کنار گذاشتن قرص ترامادول

ترک ترامادول کار پیچیده‌ای است و به تصمیم و اراده محکم، کمک و پشتیبانی اطرافیان و انگیزه قوی و تعهد نیاز دارد. برای ترک ترامادول شناخت علل گرایش به مصرف این ماده بسیار مهم است. تجربه نشان می‌دهد روان درمانی برای ترک ترامادول همواره موثرترین نتیجه را به همراه داشته است. زیرا طی این فرآیند بیمار از لحاظ روحی و جسمی حمایت می‌شود و وابستگی روحی او به مصرف ترامادول کاهش پیدا می‌کند. البته روان درمانی در کنار روش‌های علمی و سم زدایی صحیح ماندگاری خود را نشان می‌دهد.

ترک ترامادول

آیا کنار گذاشتن مصرف ترامادول در خانه امکان پذیر است؟

ترک ترامادول در خانه برای افرادی موثر است که دوز مصرفی آن‌ها پایین بوده و مدت زمان کوتاهی از اعتیاد آن‌ها می‌گذرد. این افراد می‌توانند آزمایشات لازم را انجام داده و طبق برنامه و تحت نظارت پزشک برای ترک ترامادول در منزل اقدام کنند.

توصیه می‌شود بیماران مراحل سم زدایی را در کلینیک سپری کرده و مراحل وابستگی را تحت نظر پزشک در خانه انجام دهند. افراد می‌توانند در منزل تحت حمایت عاطفی اعضای خانواده باشند و با برنامه غذایی سالم داشته باشند. همچنین به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود پرداخته و وقت خود را با عزیزانشان بگذرانند.

خلاصه مطلب

پیشنهاد مرکز بستری پردیس برای درمان اعتیاد به همه بیماران این است که مرحله سم زدایی را در مراکز سم زدایی سپری کنند. سپس بعد از تجویز پزشک متخصص فرآیند ترک وابستگی به ترامادول را در خانه انجام دهند. بهترین روش برای ترک ترامادول، سرگرم شدن با فعالیت‌های مختلف، داشتن برنامه غذایی سالم و همچنین حمایت اعضای خانواده است.

سوالات متداول ترک متادول

ترامادول دارویی آرام بخش محسوب می‌شود که در مواردی خاص برای التیام درد توسط پزشک تجویز می‌شود. این ماده مسکنی با خواص مخدر است که برای کاهش و کنترل دردهای جسمانی بیماران، تجویز می‌شود. به دلیل احساس نشاط که مصرف ترامادول به فرد می‌دهد، جوانان زیادی به مصرف این ماده گرایش پیدا کرده‌اند.

1. متوکلوپرامید برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ
  2. لوپرامید برای رفع اسهال
  3. ایبوپروفن یا استامینوفن برای التیام دردهای عضلانی
  4. کلونیدین برای کاهش اضطراب و تعریق