شماره تماس 00982155140531
پردیس کلینیک
Uncategorized @fa
ترک هروئین

ترک هروئین

فهرست مطالب

ترک هروئین نیازمند شناخت بهتر این ماده مخدر است تا بتوانیم در مورد آن با آگاهی بیشتری بحث و بررسی کنیم. با کلینیک بستری ترک اعتیاد پردیس همراه باشید تا در مورد ترک هروئین شما را راهنمایی کنیم.

باید بدانید که اعتیاد به ماده مخدر هروئین یک نوع بیماری است. بسیاری از پزشکان متخصص در زمینه ترک اعتیاد بر این باورند که استفاده منظم از این ماده مخدر می‌تواند باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در مغز فرد شود. به همین دلیل، بسیاری از مصرف کنندگان هروئین برای ترک این ماده مخدر نیاز به داروهای روان پزشکی دارند. تزریق هروئین می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی، هپاتیت، عفونت‌های قلبی و سایر بیماری‌ها قرار دهد. آنچه باید بدانید این است که درمان‌های پزشکی مناسبی برای ترک هروئین وجود دارد که می‌تواند به شما در ترک همیشگی این ماده مخدر و کنترل زندگی‌تان کمک کند.

بنر- تماس- با -ما -پردیس - کلینیک

هروئین چیست

هروئین که با نام‌های دیامرفین یا دی‌ استیل مرفین نیز نامیده می‌شود یکی از مشتقات اپیوئیدها است. اپیوئیدها از خشخاش به وجود می‌آیند و خانواده اپیوئیدها شامل تریاک، مرفین، کدئین پتدین، اکسی کدون، بوپرنورفین و متادون می‌شوند. جالب است بدانید که هروئین قوی ترین نوع اپیوئیدها است و طی روند شیمیایی پیچیده‌ای از کدئین و مورفین به دست می‌آید. هروئین را می‌توان یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین دانست که با انجام تقطیر از مرفین تولید می‌شود.

مرفین از تریاک به دست می‌آید اما با تغییر در مولکول مرفین، هروئین که بسیار قدرتمندتر و آسیب زا تر است تولید می‌شود و قدرت تاثیرگذاری بالایی دارد. بسیاری از افراد که حال به دنبال ترک هروئین هستند، این ماده مخدر را در ابتدا به بهانه تفریح و ایجاد حس خوب و آرامش مصرف می‌کردند.شاید مصرف هروئین احساس آرامش در فرد ایجاد کند و دردهای جسمی و حتی روحی او را به صورت موقت درمان کند، اما در طولانی مدت عواقب و عوارض سنگین و جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که از هروئین در زمینه پزشکی و با هدف درمان و کاهش درد بیماران گاهی اوقات استفاده می‌شود.

ترک هروئین

جالب است بدانید که هروئین اولین بار توسط یک دانشمند انگلیسی در سال 1874 ساخته شد اما دانشمدان آلمانی در سال 1890 با انجام تحقیقات بیشتر روی آن، در نهایت هروئین را به عنوان یک دارو معرفی کردند. نام ماده مخدر هروئین از کلمه هیرو به معنای قهرمان گرفته شده است. دلیل انتخاب این نام هم اثرات عجیب و شگفت انگیزی بوده که از هروئین مشاهده شده است.ماده مخدر هروئین مانند یک پودر سفید رنگ به نظر می‌رسد، اما می‌تواند به رنگ‌های دیگر هم موجود باشد.

تاثیرات مصرف هروئین بر روی بدن

انتقال دهنده‌های عصبی که موادی شیمیایی هستند به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل شده و احساساتی مانند اضطراب، درد و لذت را کنترل می‌کنند. زمانی که این گیرنده‌ها فعال شوند، دوپامین ترشح شده و شخص احساس لذت و نشاط خواهد داشت. با مصرف هروئین، این ماده مخدر به گیرنده‌های افیونی مغز متصل می‌شود، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ترشح دوپامین می‌شود. در این شرایط، میزان دوپامین ترشح شده بیشتر از حالت طبیعی بوده و فرد احساس سرخوشی و لذت بیشتری را تجربه می‌کند.

تاثیر مصرف هروئین

با مصرف دوباره هروئین، مغز به وجود مقادیر بالای دوپامین عادت کرده و تمایل به تکرار این رفتار نشاط آور و لذت بخش دارد. به این شکل است که فرد میل به مصرف مجدد پیدا می‌کند و در نهایت مجبور به ترک هروئین می‌شود.

لازم به ذکر است که با تداوم مصرف هروئین، فرد برای این که احساس اولیه را تجربه کند، دوز مصرفی خود را بالا می‌برد اما نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. پس از مدت کوتاهی فرد به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کرده و احساس خوشایند کم رنگ می‌شود. به شکلی که اگر ماده مخدر هروئین به بدن فرد نرسد، درد و احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کند. در این مرحله فرد گرفتار اعتیاد به هروئین شده است و برای جلوگیری از علائم محرومیت، این ماده مخدر را مصرف می‌کند.

تاثیرات مصرف این ماده مخدر بر روی بدن، باعث می‌شود تا خود فرد و یا اطرافیانش به دنبال روش‌هایی برای ترک هروئین باشند.

ترک هروئین در کمپ

بهترین و سریع ترین روش ترک هروئین، درمان و ترک در کمپ‌های مناسب ترک اعتیاد است. کمپ‌های ترک اعتیاد مناسب و معتبر، درمان را تحت نظر روانپزشک متخصص و تیم روانشناسی پیش می‌برند تا بیماران امکان روان درمانی در کنار درمان جسمانی را داشته باشند. مدت زمان ترک هروئین در کمپ، به پارامترهای مختلفی مانند دوز و مدت زمان مصرف و شرایط سلامت مصرف کننده بستگی دارد که بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود. از مزیت‌های ترک هروئین در هزینه کمپ‌های ترک اعتیاد معتبر می‌توان به بهره مندی از تجهیزات و امکانات بیمارستانی و رفاهی مانند استخر سرپوشیده و سالن بدن سازی و مطب دندانپزشکی اختصاصی اشاره کرد.

خطرات ترک هروئین در خانه

ترک هروئین در خانه، علاوه بر مزایایی که می‌تواند داشته باشد، خطرات و چالش‌های زیادی را نیز به همراه دارد. این فرآیند ممکن است با عوارض جسمانی و روانی جدی همراه باشد که بدون نظارت و مراقبت‌های مناسب، می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. از جمله خطرات مهم مرتبط با ترک هروئین در خانه می‌توان به واکنش‌های جسمانی ناخوشایند مانند تهوع، استفراغ، درد عضلانی، اختلالات خواب، و افسردگی اشاره کرد.

ترک هروئین در خانه

علاوه بر این، احتمال بروز واکنش‌های ناخواسته نظیر تشدید نیاز به مصرف هروئین، بهبود ناگهانی و تازه شدن وضعیت جسمانی، و حتی خطر بروز واکنش‌های قلبی و تنفسی نیز وجود دارد. بنابراین، برای کاهش خطرات و ایجاد محیط امن در فرآیند ترک هروئین در خانه، اهمیت ویژه‌ای به مشاوره ترک اعتیاد و راهنمایی پزشکان و متخصصان دارد.

مدت زمان ترک هروئین چقدر است؟

با توجه به شدت اعتیاد آوری ماده مخدر هروئین، ترک هروئین بسیار سخت بوده و نیازمند اراده قوی مصرف کننده برای درمان است. مصرف هروئین، سموم بسیاری وارد بدن کرده و سیستم اعصاب مرکزی، دستگاه گوارش و اندام‌های دفع سموم در بدن یعنی کبد و کلیه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اعتیاد شدید و طولانی مدت به این ماده مخدر می‌تواند به اندام‌های بدن آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند و باعث افزایش فشار خون و کلسترول شود. مصرف هروئین به مرور زمان باعث کاهش تنفس و ضربان قلب شده و با ادامه این روند، فرد ممکن است اوردوز کند و از بین برود.

قطع ناگهانی هروئین بسیار خطرناک است و درمان و ترک هروئین باید در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود. اگر فرد به هر دلیل قصد ترک اعتیاد در منزل را دارد، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

برای اینکه بتوان مدت زمان لازم برای ترک هروئین را مشخص کرد، ابتدا باید از زمان لازم برای سم زدایی هروئین آگاه شد. در روش ترک اعتیاد سریع، سم زدایی بدن 2 تا 4 روز زمان می‌برد، اما در حالی که روش سم زدایی تدریجی باشد، حدود 7 تا 10 روز زمان نیاز است.

علائم ترک هروئین چیست؟

عوارضی که در ترک هروئین برای مصرف کننده وجود دارد با توجه به شیوه ترک مواد مخدر  می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین باید با روانشناس و پزشک متخصص ترک اعتیاد مشورت شود و دستور ترک هروئین طبق نظر آن‌ها داده شود. ترک هروئین در کلینیک‌های ترک اعتیاد و به همراه یک مجموعه تخصصی باعث می‌شود تا عوارض ناشی از ترک برای مصرف کنندگان به حداقل کاهش یابد. از علائم ترک هروئین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد استخوان و مفاصل
  2. گر گرفتگی در بدن
  3. پرش عضلانی
  4. برخی مشکلات گوارشی
  5. تب و لرز
  6. تهوع و استفراغ
  7. بی اشتهایی
  8. بی خوابی و بی قراری

علائم ترک هروئین

انواع روش‌های صحیح ترک هروئین کدام است؟

به طور کلی بهترین روش برای ترک هروئین، درمان‌های بلند مدت است. این روش‌ با کمترین عوارض جسمی و روانی، بیمار را به سمت ترک دائمی هروئین هدایت می‌کند.

در تمام روش‌های ترک هروئین مشورت گرفتن از یک مشاور و روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد اهمیت بسیاری دارد. اعتیاد به مواد مخدر به دلیل عوارض روانی که دارد، ترک متادون آن چالش‌های زیادی برای فرد بیمار به همراه دارد. در کنار هر نوع درمانی نیاز به همراهی خانواده و مشاور هست. فرد با مراجعه به روانشناس و مطرح کردن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش می‌تواند از پس بحران‌ها برآید و این بار با هر اضطرابی به سمت مصرف هروئین نرود.

در حال حاضر روش‌های زیادی برای ترک هروئین وجود دارد که هرکدام از این روش‌ها برای درمان هر بیماری مناسب نیست و روش درست باید طبق نظر پزشک و پس از جلسات مشاوره انتخاب شود. از روش‌های معمول و صحیح ترک هروئین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترک هروئین به صورت سرپایی
  • ترک هروئین با بستری کردن مصرف کننده
  • دارو درمانی برای ترک اعتیاد به هروئین
  • استفاده از روش سنتی برای ترک هروئین
  • ترک هروئین به روش سقوط آزاد
  • ترک ماده مخدر هروئین در خانه
  • ترک اعتیاد به هروئین به روش سم زدایی و روان درمانی

راحت ترین روش ترک قطعی هروئین چیست؟

امروزه روش‌های زیادی برای ترک هروئین در ایران استفاده می‌شود که متاسفانه در اکثر موارد منجر به شکست می‌شود. ترک الکل  این ماده مخدر دشوار بوده و با توجه به مشکلات فیزیکی که پس از قطع مصرف هروئین به وجود می‌آید، تحمل آن کار ساده‌ای نیست. بسیاری از افراد بر این باورند که با مصرف داروهایی مانند متادون و بوپرنورفین می‌توانند در منزل به ترک هروئین بپردازند. اما باید بدانید که این داروها اعتیادآور هستند و مصرف آن‌ها باعث ایجاد احساس وابستگی شدید می‌شود.

بهترین روش برای ترک هروئین مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر است. برای ترک هروئین علاوه بر در نظر گرفتن جنبه‌های فیزیکی و سم زدایی، باید جنبه‌های روحی و روانی اعتیاد به این ماده مخدر را نیز در نظر گرفت. همچنین بیماری‌های روانی و اختلالات شخصیت در فرد مصرف کننده که عامل اصلی اعتیاد بوده‌اند نیز درمان شوند.

آیا ترک اعتیاد به هروئین می‌تواند مشکلی در سلامتی شخص ایجاد کند؟

ترک هروئین در مواردی‌ که بیمار تحت نظر پزشک و آزمایشات لازم قرار نگرفته باشد و یا استاندارد مراقبت‌های پزشکی و پرستاری رعایت نشود، بسیار خطرناک است. در غیر این صورت سم ‌زدایی مانعی ندارد. سم‌ زدایی یعنی استفاده از روش‌هایی که به بیمار کمک می‌کند تا دوره ترک را با کمترین علائم و به‌ صورت کنترل شده و بی‌ خطر بگذراند.

مشکلات ترک هروئین

توجه داشته باشید که ترک هروئین بسیار سخت است. به همین خاطر خود درمانی بدون مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص می‌تواند باعث مرگ فرد یا وارد شدن آسیب‌های شدید به بدن مصرف کننده شود. در نتیجه، مراجعه به متخصصین کلینیک ترک اعتیاد تهران  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علائم جسمانی و روانی پس از ترک هروئین

فردی که در حال ترک هروئین است دچار عوارض مختلفی می‌شود که ممکن است برایش آزار دهنده باشد. اغلب این افراد میل شدیدی به مصرف مواد مخدر دارند و از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند. این پرخاشگری‌ها به دلیل شرایطی که در آن قرار دارند تا حدی طبیعی است. اما باید اطرافیان و خانواده نقش حمایتی داشته باشند و در کنار فرد مصرف کننده باشند تا این دوران را با کمک آن‌ها پشت سر بگذارد. از دیگر عوارض ترک هروئین می‌توان به تعریق، عطسه، آبریزش بینی، درد مفاصل، لرزش بدن، اسهال، حالت تهوع، حالت سستی و رخوت، احساس ضعف، بی اشتهایی، بی خوابی یا کم خوابی، بی میلی جنسی، بی نظمی در قاعدگی زنان اشاره کرد.

علائم ترک هروئین

جلوگیری از سوء مصرف هروئین

بیمار در زمان ترک هروئین ممکن است با علائم ترک مواجه شود و این مورد می‌تواند منجر به مصرف مجدد هروئین از سمت بیمار شود. به همین دلیل وضعیت پایداری بیمار باید کنترل شود و از روش‌هایی برای جلوگیری سوء مصرف هروئین استفاده کرد. بهترین راه کار مقابله با این آن، ادامه جلسات مشاوره است که پیش تر در رابطه با آن صحبت شد. البته انجام برخی از امور نیز کمک به سزایی به بیمار می‌کند:

  • عدم قطع مصرف دارو: در صورتی که دارویی توسط پزشک برای تجویز شد، بهتر است تحت هیچ شرایطی مصرف آن تا دوره آخر درمان رها نشود.
  • مصرف آرام بخش: بسیاری از بیماران بعد از ترک هروئین برای کنترل حالات خود اقدام به مصرف آرام بخش‌ها می‌کنند که نباید خارج از دستور و اطلاع پزشک باشد، چرا که مصرف بی رویه مسکن‌ها خود یکی از اصلی ترین علل بازگشت به مصرف است.
  • تغییر سبک زندگی و تفریحات: همواره توصیه متخصصان به بیماران این است که تا بعد از کمپ ترک اعتیاد  هروئین، عادت‌ها و تفریحات سالم را جایگزین رفتارهای قبلی کنند و برای مقابله با وسوسه مصرف از ورزش، تغذیه مناسب و تفریحات خانوادگی و دوستانه بهره ببرند.

خلاصه مطلب

ترک هروئین و هر ماده مخدر دیگری سخت و زمان بر است و نیاز به اراده جدی و حمایت خانواده و اطرافیان دارد. علائم و عوارض ترک هروئین بعد از مدت کوتاهی تمام می‌شود و بعد از آن می‌توانید زندگی جدیدی را شروع کنید. پس اهمیتی ندهید که روند ترک هروئین چند روز طول می‌کشد. باید بدانید که مدت زمان ترک هروئین در افراد مختلف متفاوت است. در افرادی که اعتیاد شدیدتری دارند، ممکن است تا ماه‌ها علائم ترک وجود داشته باشد.

پزشکان، روانشناسان و مشاوران کلینیک بستری ترک اعتیاد پردیس درتمامی مراحل در کنارتان هستند و به شما کمک می‌کنند با کمترین عوارض اعتیاد به هروئین را کنار گذاشته و آسیب‌های روحی ناشی از مصرف مواد را درمان کنید.

سوالات متداول ترک هروئین

هروئین که با نام‌های دیامرفین یا دی‌ استیل مرفین نیز نامیده می‌شود یکی از مشتقات اپیوئیدها است. اپیوئیدها از خشخاش به وجود می‌آیند و خانواده اپیوئیدها شامل تریاک، مرفین، کدئین پتدین، اکسی کدون، بوپرنورفین و متادون می‌شوند. جالب است بدانید که هروئین قوی ترین نوع اپیوئیدها است و طی روند شیمیایی پیچیده‌ای از کدئین و مورفین به دست می‌آید. هروئین را می‌توان یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین دانست که با انجام تقطیر از مرفین تولید می‌شود.

انتقال دهنده‌های عصبی که موادی شیمیایی هستند به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل شده و احساساتی مانند اضطراب، درد و لذت را کنترل می‌کنند. زمانی که این گیرنده‌ها فعال شوند، دوپامین ترشح شده و شخص احساس لذت و نشاط خواهد داشت. با مصرف هروئین، این ماده مخدر به گیرنده‌های افیونی مغز متصل می‌شود، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ترشح دوپامین می‌شود. در این شرایط، میزان دوپامین ترشح شده بیشتر از حالت طبیعی بوده و فرد احساس سرخوشی و لذت بیشتری را تجربه می‌کند.

با توجه به شدت اعتیاد آوری ماده مخدر هروئین، ترک هروئین بسیار سخت بوده و نیازمند اراده قوی مصرف کننده برای درمان است. مصرف هروئین، سموم بسیاری وارد بدن کرده و سیستم اعصاب مرکزی، دستگاه گوارش و اندام‌های دفع سموم در بدن یعنی کبد و کلیه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اعتیاد شدید و طولانی مدت به این ماده مخدر می‌تواند به اندام‌های بدن آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند و باعث افزایش فشار خون و کلسترول شود.

نویسنده

کلینیک پردیس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت